Kunstnere
Sorter
Varer over kr. 40.000,- kan ikke filtreres efter.
Kontakt Galleri Syd for eventuel pris.
Bengt Lindstrøm
Bengt Karl Erik Lindström
Født d. 3. september 1925, Berg kommune – død d. 29. januar 2008, Sundsvall.
Bengt var en svensk kunstner. Bengt Lindström var en af Sveriges bedst kendte samtidskunstnere med en karakteristisk stil af distinkte farver, ofte inklusiv forvrængede ansigter. Han havde to børn, Mariana og Alexandre. I 2003 blev Lindström invalid på grund af et slagtilfælde, og han blev ude af stand til at male. I 2004 udkom en film om Bengts liv: “Lindström – Le Diable de la Couleur et de la Forme” (Lindström – En helvedes følelse for farve og form).
Bengt Lindström blev født i 1925 ved Storsjö kapell, Härjedalen, Sverige. Han var kun tre dage gammel, da samiske kong Kroik, hans gudfar, forrettede “Jordens dåb”, hvor barnet placeres mellem to rødder af et træ for at give ham beskyttelse mod guderne. Bengt voksede op i Sápmis enorme landskab (nogle gange omtalt som Lapland), med bjergkæder, glinsende søer og endeløse skove. Han gik i skole i Härnösand, hvor han begyndte at skrive korte science fiction-historier, blev atlet og begyndte at tegne og male. Det samiske folk, såvel som lokale skovhuggere, ville fortælle Bengt om fortællinger og sagn om Det Store Hvide Nord. Alt dette skabte grundlaget for den store indflydelse af samisk kultur og traditioner i Bengts arbejde.
I 1944 flyttede han til Stockholm for at studere under den svenske maler Isaac Grünewald. Han deltog også i tegnetimer givet af Aksel Jörgensen på Københavns Billedkunstskole i Danmark. I 1946 rejste Bengt til USA for at studere ved Art Institute of Chicago og blev der inspireret af De Koonings arbejde. I 1947 flyttede han til Paris, hvor han studerede under de franske malere André Lhote og Fernand Léger. Bengt fik et stipendium af det svenske magasin Aftontidningen, som hjalp ham med at flytte ind på et værksted i Arcueil, Frankrig. I 1953 vendte han tilbage til Paris, til et værksted i Rueil-Malmaison, hvor han fortsatte udviklingen af sin unikke malerstil. Kort efter begyndte han at samarbejde med Rive Gauche Gallery i Paris og Tooth & Sons Gallery i London. Han udviklede sin mest kendte figurative kunst med masker, guder og monstre i Frankrig ved Savigny-sur-Orge. Fra 1968 begyndte han at dele sin tid mellem sit værksted i Frankrig og sit atelier i Sundsvall, Sverige.
Stil og værker
Lindström var påvirket af og baserede ofte sit arbejde på de etniske traditioner i den nordiske verden og samisk kultur. Han var også påvirket af malerierne fra COBRA-gruppen, aktiv i perioden Bengt studerede i København. COBRA var repræsenteret i København af Asger Jorn og omfatter den berømte kunstner Karel Appel, kunstnere, der var omkring 10 år ældre end Lindström. I modsætning til COBRA-gruppen brugte Lindström sin maling ved spanden, med tunge påføringer af primært og sekundært mættede farver, både ved hjælp af fingrene og store børster.